tirsdag 23. august 2011

Percy Jackson and the Olympians serien av Rick Riordan




Okay, så før jeg kan begynne å skrive om den boken jeg nettopp leste ut, vil jeg gjerne skrive litt om disse bøkene. Kommer ikke til å gå nært innpå noen av de, men gi en generell vurdering av serien som en helhet.

Jeg leste disse bøkene i fjor sommer og jeg slukte de rått. De er skrevet for ehm, folk som antagelig er mye yngre enn meg, så de er lettleste bøker på mellom 3-400 sider hver. Grunnen til at jeg i det hele tatt hørte om serien var på grunn av at første boka skulle bli film. Og what's not to like liksom; half boy - half god - all hero, det er Percy Jackson det. Sønn av en mortal mor og en stor gresk gud. Alle bøkene er gjennomsyret av spenning og gresk mytologi. Elsker mytologi, av aller former, så dette var noe for meg tenkte jeg ;)

Serien består av fem bøker; The Lightning Thief, The Sea of Monsters, The Titan's Curse og The Last Olympian. I tillegg har du The Demigod Files som er en tilleggs bok men noen småhistorier og morsomheter.

Siden det var lenge siden sist jeg hadde om gresk mytologi på skolen var ikke hele serien opplagt for meg heller, hehe, Percy Jackson møter nemlig mange evil villains fra gresk mytologi. Norges skoler skulle virkelig ha plukket opp disse bøkene og gjort de som pensum, skaper leserglede; både hos gutter og jenter og gjør gresk mytologi enda mer spennende enn hva den er gjort i de kjedelige pensumbøkene.

Serien starter når Percy Jackson er 12 år og finner ut hvorfor han ikke er helt som alle de andre klassekameratene sine; han blir angrepet av et mytologisk vesen på klassetur, noe som ender i at han må rømme til Camp Half-Blod, hvor han møter andre på sin alder som har hatt mange av de samme opplevelsene som han selv og lærer om hvorfor han er som han er med ADHD og det hele. Han finner ut hvem som er faren hans, ingen ringere enn havguden Poseidon sjøl. Men han får jo ikke slappa av her må du jo forstå; tar ikke lang tid før orakelet i campen sender han ut på en quest til underverdenen for å hindre at gudene av Olympus ikke bryter ut i krig; og selvsagt Olympus er ikke lengre i Hellas, men i New York..

Så sånn starter serien, og det er masser av spenning i de fem bøkene de består av! Anbefales på det sterkeste til alle og enhver, uansett alder og kjønn!! :)

★ fra Siff ! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar